مهم ترین مشکل در صادرات ریلی به کشورهای آسیای مرکزی کمبود واگن است

مدیر کل راه آهن خراسان:

مدیر کل راه آهن خراسان گفت: ورود واگنهای ایرانی به کشورهای آسیای مرکزی موجب رونق، توسعه و تسهیل صادرات کشور خواهد شد

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،مرکز خراسان رضوی، محمد هادی ضیایی مهر افزود: هم اکنون صادرات مهم ترین مشکل در صادرات ریلی به کشورهای آسیای مرکزی کمبود واگن استکالای ایرانی از طریق واگن های حامل کالاهای وارداتی و ترانزیتی ترکمنستان انجام می شود که این واگنها پس از تخلیه بار خود در بندر عباس یا مشهد هنگام بازگشت به ترکمنستان محموله های صادراتی ایران و استان خراسان رضوی را نیز بارگیری و به آسیای مرکزی منتقل می کنند.
وی گفت: برخی مواقع نیز به درخواست ایران، کشورهای آسیای میانه واگن خالی به ایران اعزام می کنند تا این واگنهای امدادی در اختیار صادر کنندگان قرار گیرد.

ضیایی مهر افزود: هماهنگی برای دریافت واگن های امدادی نیازمند رایزنی بین کشورهای منطقه است و برخی مواقع نیز کشورهای یاد شده واگن مازاد در اختیار ندارند یا حجم صادرات ایران بیش از واگن های ارائه شده آنان است و به دنبال دریافت مجوز برای ورود ناوگان ریلی ایرانی به این کشورها هستیم.
وی اظهار داشت: علاوه بر تفاوت عرض ریل در ایران و کشورهای آسیای مرکزی، واگنهای خطوط ریلی این کشورها دارای ویژگی های فنی خاص است که در این زمینه تمهیدات لازم از سوی راه آهن خراسان و مالکان ناوگان باری ریلی کشور که اغلب مربوط به بخش خصوص هستند فراهم شده است.
وی اظهار داشت: 150 دستگاه بوژی به عنوان دستگاه چرخ و محور واگن در ایستگاه راه آهن سرخس توسط این اداره کل برای استفاده در 75 واگن ایرانی تامین و ساخته شده و 150 دستگاه دیگر نیز در آینده نزدیک آماده می شود.
وی گفت: هم اکنون بخش خصوصی ایران تعدادی واگنهای باری لبه بلند با مشخصات سیستم راه آهن روسی و مورد تایید خطوط ریلی ترکمنستان تامین کرده اما در زمینه صادرات نیازمند واگنهای مسقف هستیم که باید توسط شرکتهای حمل و نقل تهیه شود.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار